Ile godzin snu potrzebujemy?

Ludzie dzielą się na dwa typy – ranne ptaszki i nocne marki. Niezależnie od tego, czy wolimy siedzieć do późna, czy też wstawać o wschodzie słońca, powinniśmy dopilnować, aby zapewnić naszemu organizmowi odpowiednią ilość snu. Ile godzin snu tak naprawdę potrzebujemy?

Ile godzin powinniśmy spać?

Liczba, która tkwi w świadomości sporej liczby osób to osiem godzin. Uściślając, rekomendowana ilość snu dla dorosłego człowieka to od 7 do 9 godzin. Należy pamiętać, że wpływ na to mogą mieć indywidualne preferencje, uwarunkowania genetyczne lub różne zaburzenia. Niektórzy będą spać więcej, inni znacznie mniej. Powinniśmy sami rozpoznać, jaka ilość jest nam potrzebna, aby dobrze funkcjonować. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jaki czas musimy przeznaczyć na spanie.

Czy potrzebna ilość snu zmienia się z wiekiem?

Wiek odgrywa sporą rolę w tym, ile snu potrzebujemy. Oczywiste jest, że małe dzieci, takie jak noworodki czy kilkulatki, będą wymagały więcej snu. W ich przypadku jest od 14 aż do 17 godzin. Za to osoby starsze, powyżej 60 roku życia, statystycznie śpią mniej – od 7 do 8 godzin, bardziej potrzebne są dla nich krótkie drzemki. Zwyczaje dotyczące snu zmieniają się więc z wiekiem.

Czym grozi nieodpowiednia ilość snu?

Zarówno zbyt długi, jak i zbyt krótki sen niesie ze sobą negatywne konsekwencje. Należy bardzo uważać, aby zachować równowagę w tej sferze i nie przesadzić w żadną ze stron.

Za krótki sen grozi poczuciem zmęczenia, obniżeniem funkcji życiowych, otępieniem, rozdrażnieniem czy brakiem kontroli nad emocjami. Co więcej, może przyczyniać się do powstania takich chorób jak cukrzyca, choroby krążenia, bezsenność czy zaburzenia psychiczne.

Za długi sen również stanowi kłopot. Kiedy przesypiamy więcej niż 9 godzin, ciężej nam wrócić do rzeczywistości, jesteśmy skonfundowani i czasem czujemy się bardziej zmęczeni niż przed tym, jak położyliśmy się spać. Spanie takiej ilości czasu może zaburzyć naszą codzienną rutynę.

Sposób na dobry sen

Kontrolowanie tego, ile śpimy, jest niezwykle ważne. Warto też, aby zadbać o elementy, które pomogą nam skutecznie zasnąć. Najważniejszym aspektem będzie odpowiedni materac. Jeśli dopasujemy go według własnych preferencji, zyskamy gwarancję, że zarówno komfort, jak i jakość naszego snu będzie na najwyższym poziomie.

Zobacz też

Rośliny oczyszczające powietrze do sypialni – 10 gatunków do wyboru
Dom

Rośliny oczyszczające powietrze do sypialni – 10 gatunków do wyboru

Sen a zdrowie oczu – wpływ śnienia na jakość widzenia

Sen a zdrowie oczu – wpływ śnienia na jakość widzenia

Łóżko małżeńskie – jak zatroszczyć się o dwie osoby o różnych potrzebach?
Dom

Łóżko małżeńskie – jak zatroszczyć się o dwie osoby o różnych potrzebach?

Całoroczna, letnia czy zimowa – jaka kołdra sprawdzi się w twojej sypialni?
Dom

Całoroczna, letnia czy zimowa – jaka kołdra sprawdzi się w twojej sypialni?

Wojskowa metoda zasypiania, czyli jak szybko oddać się krainie snu

Wojskowa metoda zasypiania, czyli jak szybko oddać się krainie snu

Co takie wyróżnia produkty SleepMed na tle innych akcesoriów do spania?

Co takie wyróżnia produkty SleepMed na tle innych akcesoriów do spania?